Fladder in Cullowhee!

Het visum, oftewel Amerika's Geldboom

Voor je reis naar Cullowhee heb je een J-1 visum nodig. Op deze pagina staat wat je moet weten voor de aanvraag van je visum: http://amsterdam.usconsulate.gov/how_apply_types_niv.html

Wat je moet hebben/doen voor je een visum gaat aanvragen:
- je hebt je DS-2019 formulier nodig dat je van de universiteit hebt gekregen.
- creditcard aanvragen (je hebt er toch zelf een nodig) of lenen van iemand.
- Amerikaanse stijl pasfoto laten maken, deze is 2 inch bij 2 inch oftewel 5,1 bij 5,1 cm en heeft bepaalde biometrische vereisten (http://amsterdam.usconsulate.gov/uploads/images/_tC6Bne13PyX0US2dUhu9g/photo_reference_sheet.pdf).

Als eerste vul je het DS-160 formulier in. Waar je op moet letten bij het invullen van dit formulier:

- Passport Book Number hoef je niet in te vullen, dit geldt niet voor het Nederlandse paspoort.
- Bij Previous Employment heb ik gewoon mijn belangrijkste bijbaantje en vakantiebaan ingevuld. Ik denk niet dat dit echt noodzakelijk is, maar je weet maar nooit.
- Voer bij contactpersoon gewoon WCU in, aangezien je je contactpersoon (Chris of Kevin) niet persoonlijk kent.
- Het SEVIS nummer van de universiteit vind je rechtsboven op het DS-2019 formulier.
- Aan het eind van het formulier voeg je je pasfoto toe. Deze moet je sowieso ook bij de afspraak op het Consulaat meenemen!

Je moet 98,25 euro overmaken naar het Consulaat voor de aanvraag van je visum. Dit kun je gewoon via internetbankieren doen.

Wat er op deze pagina niet staat is dat je, naast het betalen van de visum fee en de fee voor het maken van een afspraak, ook nog een SEVIS fee moet betalen. Het I-901 formulier kun je invullen op de volgende website: https://www.fmjfee.com/i901fee/ . Het is het makkelijkste om dit met je creditcard te betalen, omdat je dan meteen het bewijs van betaling uit kunt printen. Je krijgt daarnaast ook nog een I-797 formulier op de post gestuurd als extra bewijs van betaling. Het bewijs van betaling (printje of officiële document) neem je mee naar je afspraak op het Consulaat. Je krijgt nog een keuze of je je als Student of Trainee in wil schrijven, kies voor Student.

Hier komt 15 euro aan kosten bij voor het telefonisch maken van een afspraak voor een gesprek op het Consulaat (gesprek is in het Nederlands). Dit moet je met een creditcard betalen! Zorg dus dat je op tijd een creditcard hebt aangevraagd.

Mijn gesprek op het Consulaat is pas eind juni & ik ben al wel best zenuwachtig.. Gelukkig heb ik voornamelijk geruststellende dingen gehoord. Ondertussen heb ik ook mijn housing deposit betaald, dus de kosten lopen al aardig op. Als het goed is heb ik nu alles betaald behalve mijn housing en meal plan, dat moet ik op de eerste dag van aankomst betalen. Ik begin te beseffen dat een stage in Nederland misschien een stukje praktischer was geweest ;). (Maar ach, waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan, toch?

--------------------------------------------------------------

Kosten:
- Pasfoto's: 15 euro
- Application fee: 98,25 euro
- SEVIS fee: 180 dollar
- Telefoongesprek: 15 euro
- Housing deposit: 150 dollar

Reacties

Reacties

N.

Ik ben nu bezig met het invullen van mijn forms. Ik ging even iets googlen en toen kwam ik jou tegen. Ik heb je toegevoegd aan mijn favorieten, dus laat horen hoe je interview ging! Ik heb de mijne woensdag, ben zenuwachtig! Succes! hihi

Hilde

Heey is dit Natalie? Ik zal zo even mijn 3e blogje erop zetten, veel succes morgen in ieder geval! :)

N.

Neee! Je kent me echt helemaal niet! Ik was aan het google-en voor die 'Passport Book Number' en toen kwam ik hier terecht.. Ik moest gewoon een berichtje achterlaten =]
Btw.. Je nieuwe blog helped me! Ik zat namelijk te stresse voor die interview morgen.

Hilde

Haha okee dat dacht ik al wel maar wist het niet zeker! Mooi dat je wat had aan mn nieuwe blog! Is echt zoo makkelijk. Heb echt voor niks zitten stressen ;). Zolang je al je papieren maar in orde hebt! Waar ga je heen? :)

N.

Het was echt makkelijk jaa! haha.. Vandaag dan mijn paspoort gekregen.
Ik ga voor mn stage naar Texas. Jij gaat studeren toch?

Hilde

Gelukkig, gefeliciteerd :). Ik ga een stage doen met extra vakken erbij, dus het is meer een mix. Texas lijkt me gaaf, grappig accent. Ga je bij een bedrijf stage lopen?

N.

Jaa die accent is echt geweldigg! haha
Zo'n mix lijkt me echt handig! Ik ga alleen een stage lopen bij een bedrijf. Mn oom werkt er en ik blijf ook bij hem wonen.

Lucas

En hoe heb je het DS-2019 verkregen? Want ik probeer het nu via de University of California te verkrijgen, maar dat kost nog eens 120 dagen... wel balen dat ik veel te laat naar de visa dingen heb gekeken, aangezien het plan was om daar al 14 aug te zitten

Hilde

Ik heb de DS-2019 gewoon via Western Carolina Uni gekregen, was er binnen 1-2 weken ongeveer, dus ik weet niet hoe dat bij jou zou moeten gaan! Als het plan was om daar 14 aug te zitten had je zeker al 2 maanden geleden moeten beginnen denk ik.. Succes dus!

Nadine

Hoi!

Ik weet helemaal niet of je deze blog nog leest, aangezien alle reacties al wel een tijd geleden zijn.. Maar je hebt me wel geholpen met je verhaaltje over je gesprek en wat je allemaal nodig hebt. Zelf moet ik over 1,5 week naar het consulaat en zit 'm nu al te knijpen. Moet nog wel mijn DS 160 formulier invullen en daar kwam ik er maar niet achter wat ik moest invullen bij de 'Paspoort Book Number'. Dus na googelen kwam ik hier terecht. Wat een geld kost alles trouwens.. nu blijkt het nog weer meer te zijn dan ik dacht, dat lees ik in ieder geval bij jouw verhaal. Bij mij hebben ze alleen wel iets stom gedaan, ik heb bij 'middle name' netjes mijn 2e doopnaam ingevuld, maar die hebben ze dus niet op mijn visum aanvraag gezet.. Nu heb ik dus maar één voornaam op dat papier, terwijl ik toch echt twee voorletters heb. Ik hoop toch echt niet dat ze daar moeilijk over gaan doen. Maar als je dit nog leest, zou je dan kunnen laten weten wat je nog meer nodig hebt? Brieven van de uni waar je stage gaat lopen en bankrekeningen enzo?

Hilde

Heey, mooi dat mn blog toch een beetje geholpen heeft :). Het is voor mij allemaal al weer bijna een jaar geleden dus ik herinner me niet super veel meer. Misschien kun je voor je visum aanvraag het beste even bellen naar t consulaat? Ik weet niet of het uitmaakt, maar je kunt beter t zekere voor t onzekere nemen denk ik? Voor t gesprek zelf had ik volgens mij o.a. mijn toelatingsbrief van de uni bij en een printje van mijn vliegtickets, maar ik heb verder niks hoeven laten zien behalve mn DS2019. Ik zou zeggen probeer niet al te veel te stressen want het stelt eigenlijk helemaal niks voor :). Succes!

Nadine

Bedankt! Zit ik me daar zo druk over te maken :) Bij het consulaat zjin ze trouwens echt geldwolven, voordat je ook maar iets gevraagd heb, willen ze al je creditcard nummer hebben. En over die naam heb ik wel gemaild naar de universiteit in Boston, maar die zegt dat ze daar niet moeilijk over doen. Ik wilde eigenlijk een nieuw formulier, maar zij vond het niet zo nodig. Dus toen heb ik deze maar gewoon betaald.. Maar echt bedankt, dan ga ik dus ook niet alles uitprinten!

Hilde

No problem, veel plezier in Boston!

Elwin

Hey,

Ik kwam ook toevallig op je blog toen ik op zoek was naar "passport book number".
Weet je misschien of de Visa Waiver Program valt onder "Have you ever been issued a visa?". Als ik ja selecteer dan vragen ze naar een 8 of 12 cijferige code. De VWP is echter 11, dus ik denk dan dat ik nee moet selecteren?

Daarnaast vroeg ik me af hoe lang het duurde voordat jij je visa thuis had gekregen naar je interview bij de ambassade?
Op website staat wel 2-3 werkdagen, maar hoe lang duurde het bij jou?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Elwin

Nadine

Hoi!

Volgens mij staat het Visa Waver Programma los van het regelen van een visa. Dat wil zeggen, het wordt niet gezien als een officieel visa. Ik denk dan ook dat je nee in moet vullen. Ik heb even voor je gekeken, maar op mijn visa staat wel de code, dus het klopt dan denk ik dat de code van het VWP anders is. Als ik jou was zou ik dus nee invullen.

Je kunt er niet van uitgaan dat je het in 2-3 dagen krijgt. Ik had de afspraak bij het Consulaat op dinsdag en had echt problemen met het krijgen van m'n visa. Op vrijdag was het nog niet afgeleverd en het weekend was ik niet op m'n studentenkamer. Maandag was ik de hele dag op m'n kamer, ik vond ineens aan het eind van de middag een briefje in de brievenbus dat ze het bij een postkantoor hadden afgeleverd omdat ik niet thuis was... Toen ik naar dat postkantoor ging waren ze net dicht, en het ging pas woensdag weer open. Woensdagochtend kreeg ik echter te horen dat ze mijn pakje niet hadden, oftwel: het was kwijt. Die vrouw zei heel laconiek 'tja, kan gebeuren he..'. Nu, ik was echt heel kwaad, gaan ze zo om met je belangrijke papieren. Heb heel veel afgebeld, en vrijdag was het eindelijk terecht. Ik weet niet of jij het heel snel nodig heb na je afspraak, maar houd er dus rekening mee dat het niet altijd zo makkelijk gaat!

Nog een tip: als je eenmaal je visa hebt en je ticket hebt geboekt kun je van te voren online inchecken voor je vlucht. Bij mij kon dit echter niet doordat ik geen ESTA had. Het is namelijk zo dat een ESTA alleen nodig is bij het VWP. Dit was heel verwarrend, maar ga gewoon zonder ESTA op tijd naar de incheckbalie, dat is zoals het moet. Laat je dus niet van de wijs brengen dat je wel een ESTA nodig hebt, want dat is niet zo...

Succes ermee!

Elwin

Hoi Nadine,

Bedankt voor je reactie!

Pfff! Dat is wel heel slordig ja. Hoe lang duurde het voordat je uiteindelijk je visa binnen had na het incident met het postkantoor?

Ik heb het vrij snel nodig ja. Ik ben nu nog in het buitenland en ben pas 2 augustus terug in Nederland. Op de 15de moet ik vertrekken naar de Amerika, dus ik heb een zo'n 1,5 week om het allemaal te fixen.
De ambassade heb ik nog niet gebeld. Hopelijk hebben ze snel afspraak voor mij.
Hoe snel kan jij op voor je interview na het bellen voor een afspraak?

Nadine

Bij de ambassade kun je - als je geluk hebt - heel snel terecht. Ik kon al na twee dagen, maar ik weet niet of dat altijd zo makkelijk is. Als ik jou was zou ik proberen om wel eerder een afspraak te maken, al heb je daar wel je papieren weer voor nodig.

Mijn paspoort had ik uiteindelijk na 10 dagen binnen...

Verder had ik echt alle papieren naar de ambassade meegenomen. Wat echter het belangrijkste was, was het formulier met toezeggingen voor sponsoring, ze wilden controleren of ik echt wel geld had om naar de US te gaan.

Het is trouwens ook verstandig om geen mobiel mee te nemen naar het Consulaat, en ook geen Ipod oid, dit zorgt ervoor dat je soms langer dan een uur buiten kunt wachten totdat ze je eindelijk binnen laten.

Groetjes,
Nadine

Hilde

Edwin,

Ik heb vandaag mijn visumafspraak gemaakt, en ik kon pas 28 juli terecht (ik vertrek ook 15 augustus toevallig ;) waar ga jij heen?). Deze x ga ik voor een F1 visum!

Groetjes,
Hilde

Hilde

Elwin bedoel ik (a).

Elwin

Hallo Hilde,

Ik ga naar Carnegie Mellon in Pittsburgh :)
En jij?

Ik probeerde gisteren trouwens een afspraak te maken voor een interview, maar de lijnen waren steeds in gesprek.
Het telefoontje werd ook steeds afgesproken na 7-8 minuten tijdens het wachten. Ik weet niet of het door Skype komt of dat ze gewoon mij afkappen :S
Maar goed om te horen dat je 28 juli kan! Dan zal mijn afspraak niet veel later zijn lijkt mij :)

Groetjes,
Elwin

Faraz

Hey allemaal,

Goede blog! Ik ben hier ook toevallig via google terecht gekomen.

Die SEVIS Fee zal inmiddels ongetwijfeld (net als de fee voor de DS-160) ook al omhoog geschoten zijn? De DS-160 kost nu al 105euro. Ik ga zelf ook naar Boston (Harvard medical school). Nadine, waar ga je precies naar toe in Boston en wat ga je doen?

Groetjes,
Fáraz

Nadine

Hoi!

Op dit moment ben ik al weer bijna twee maanden in Boston. Ik loop stage in het Schepens Eye Research Institute, Harvard Medical School. Hier doe ik onderzoek naar het Retinoblastoom, een vorm van oogkanker. Erg interessant :)

En jij?

Groetjes,
Nadine

Faraz

Hey Nadine,

Wat leuk & toevallig!

Ik ga in oktober voor minimaal 6 maanden naar Boston (Children's Hospital Boston, eveneens Harvard Medical School) om genetica/celbiologisch onderzoek te doen voor mijn onderzoeksstage. Hoe ben je daar een kamer gekomen als ik vragen mag? Hoe bevalt het tot nu toe daar? Hoe lang duurt jouw stage in totaal?

Groetjes,
Fáraz

Nadine

Hoi Faraz,

Leuk dat je naar het Children's Hospital gaat! Ons instituut werkt daar regelmatig mee samen, schijnt een goed ziekenhuis te zijn! Een kamer regelen hier is niet altijd zo makkelijk.. je moet er rekening mee houden dat het Children's in Longwood is (bepaalde wijk in Boston) en dat alle kamers hier onwijs veel geld kosten. De locatie is erg belangrijk, vanaf sommige wijken in Boston kost het erg veel tijd om bij het Longwood te komen met het openbaar vervoer, en fietsen schijnt hier in de winter niet te kunnen ivm de sneeuw. Zelf heb ik heel erg mazzel gehad, ik ken veel mensen van de Navigators en hoorde dat ze ook in Boston zitten. Dus ik woon bij mensen in huis, heel erg leuke familie, altijd gezellig en ik hoef maar 25 minuten te reizen elke dag.

Ik weet nog wel twee websites waar je misschien kunt kijken voor een kamer:
1. http://euroclub.mit.edu/Communication/bboard/bboard.cgi
(Dit is de website van de Europese club van de MIT, een universiteit in Boston).

2. http://rededicate.org/phpBB3/viewforum.php?f=5
(Dit is het forum van Park Street Church. Ik weet niet of je daar bezwaren tegen hebt, maar ik weet een ander meisje uit Nederland dat via deze site een kamer heeft gevonden).

Mijn stage duurt tot ongeveer december, ik hoop voor de kerst weer terug te zijn in Nederland. Maar tot nu toe bevalt het me echt prima, ik geniet hier met volle teugen. Op het lab heb ik nog niet altijd evenveel te doen, het duurt heel lang voordat alles opgestart is. Daarom een goede tip om te kijken of je bijvoorbeeld al bepaalde dingen kunt doen terwijl je nog in Nederland bent (zoals een online animal training, bepaalde formaliteiten etc, dat scheelt veel tijd!). Ook het sociale leventje hier gaat al z'n gangetje, ik heb al veel contacten hier opgedaan en dat maakt het erg leuk.

Maar als je nog vragen hebt, kun je misschien beter een mailtje sturen dan alles via een weblog: nadine1189@hotmail.com

Succes ermee!

Anne-Eva

Hallo allemaal,

Wat een handige site, ik ben hier ook terecht gekomen via passport book number! Als ik het goed begrijp duurt het dus niet per se 90 dagen (zoals op de site van het consulaat aangegeven) om je visum te krijgen? Ik wacht namelijk nog steeds op mijn DS-2019 formulier en zonder die kan ik geloof ik nog niet echt veel (ik ga naar Burlington, Vermont en de staat is net ondergelopen door Irene en heb al een tijdje niets gehoord van mijn contactpersoon dus ik begin hem een beetje te knijpen). Mijn planning was om begin januari te vertrekken dus hoop dat dat allemaal lukt met visum aanvraag etc.
Nog een vraagje, hoe hebben jullie aangegeven dat je aan geld komt? Mijn contactpersoon zei dat ik moet aantonen dat ik gedurende mijn tijd daar (7 maanden) elke maand minimaal $1500 op mijn rekening heb staan maar dat een verklaring van ouders die elke maand geld overmaken niet genoeg is! Hebben jullie gewoon een groot bedrag op je eigen rekening gezet en daar afdrukken van meegenomen? Mijn beursaanvragen etc. moeten namelijk nog allemaal goedgekeurd worden (en dat is ook niet meer dan €500/maand (incl. stufi).

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes Anne-Eva

Nadine

Hoi!

Leuk dat je ook naar Amerika komt, het wordt hier nog druk met Nederlanders :) Vermont is op dit moment echt een grote puinhoop... maar het verschilt wel erg per dorp/stad. Ik hoop dat waar jij terechtkomt het allemaal wel mee valt!

Het duurt absoluut geen 90 dagen om een visum voor elkaar te krijgen. De tijd die je ervoor nodig hebt is erg afhankelijk van hoe snel je zelf bent, in welk tempo je zelf alle juiste formulieren klaar hebt. Ik heb het allemaal in een maand kunnen regelen, al is dat niet aan te raden.. Het is voor jezelf wel veel fijner als de druk niet zo hoog is. Maar als je eenmaal het DS-2019 formulier hebt, is het een kwestie van invullen en vervolgens een aantal dingen betalen en een afspraak maken.

Zelf had ik ook wel een beetje moeite met het feit wat je nu aan moest kunnen tonen qua geld. Ik was dan ook goed voorbereid naar de ambassade gegaan, ik had alle brieven meegenomen waarin stond hoeveel geld ik kreeg via beurzen, m'n eigen spaarrekening overzicht en ik had het rekeningoverzicht van m'n ouders meegenomen. Maar, er werd totaal niet naar gevraagd! Als ik jou was zou ik wel alles meenemen, je weet natuurlijk maar nooit. Het is in ieder geval belangrijker dat je op het DS-2019 formulier aan kunt geven hoeveel geld je hebt, daar wordt dan wel weer naar gekeken. Ik weet niet of je al weet hoe dat formulier eruitziet, maar een bepaalde vraag is hoeveel geld je hebt. Vul daar niet te weinig in, geef eerder een redelijke schatting van het verwachte geld dat je hebt, als je daar heel weinig invult is de kans wel groot dat ze al je rekeningoverzichten willen zien. Het moet natuurlijk wel een realistisch bedrag zijn, dat je ongeveer aan kunt tonen als je naar de ambassade gaat. Maar ik had dus alle moeite voor niets gedaan... In ieder geval kun je altijd beter teveel voorbereid zijn dan te weinig.

Succes met alles, als je nog vragen hebt, stel ze gerust!

Anne-Eva

Hallo!

O wat een opluchting!! Ik had al scenario's dat ik alles een ong. een maand op moest schuiven en dat zou bijzonder slecht uitkomen i.v.m. afstuderen voor 30/8/12 :). Ik geloof dat Burlington aardig gespaard is gebleven door de storm, maar dat er wel heel veel mensen de staat/stad uit waren vanwege Irene. Dan is het dus gewoon wachten tot ik dat formulier binnen heb, ik zal inderdaad wel even zorgen dat ik een mooie som geld op mijn rekening parkeer en daar dan afschriften van meenemen. Zo'n visum alleen al is ook een duur grapje zeg, die €100 DS-160 fee en €15 voor het telefoontje had ik al inbegroot, maar €180 voor de SEVIS was ik nog niet helemaal op voorbereid. Maar ja, het is voor een goed doel.
Nog een vraagje, hadden jullie al een adres voor je de application invulde (is een vraag op het DS-160)? Ik nu namelijk nog niet, maar moet dan misschien maar gewoon een hostel invullen o.i.d.
Wauw, echt heel fijn zo'n 'forum', kan ik alweer een stukje geduldiger op mn formulieren wachten :)

Groetjes!

Hilde

Hoi,

Misschien moet Nadine mijn blog maar overnemen ;). Ik had gewoon het adres van de school zelf ingevuld, daar doen ze niet zo moeilijk over!

Groetjes,

Hilde

Anne

Hallo,

Ik ga in september stage lopen in New York. Hoe zijn jullie aan dat DS-2019 formulier gekomen? Kan je dat ergens krijgen of moet je echt naar zo organisatie die dat regelt voor jouw?

Groetjes,

Nadine

Hi!

Het DS-2019 is de basis voor je visum, zonder dat formulier kun je dan ook niets. Maar het formulier krijg je via je stageplaats, zij zijn degene die ervoor zorgen dat je een geldig DS-formulier hebt. Toen ik mijn stage aan het regelen was, kreeg ik van mijn instituut een mail met daarin een soort enquete. Die moet je invullen, en op basis daarvan moeten ze jou per post een DS-2019 formulier sturen. En je hebt echt geen organisatie nodig om dit te regelen!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!